Van ledenmagazine naar verenigingsblad

Piet Oudega

25 september 2024

Ik ben vast niet de enige die dagelijks de overlijdensberichten in de krant leest om te zien of er bekenden bij zijn betrokken. En ik bekijk bij alle advertenties of ik kan zien welk bedrijf de uitvaart verzorgt. Een beroepsafwijking, ongetwijfeld. Maar daardoor zie ik regelmatig ook de nieuwe naam van ons oude bedrijf langskomen: Associatie & IJmond DELA. Elke keer ben ik dan toch weer een beetje blij, want dan weet ik dat de mensen van het bedrijf weer de kans hebben gehad hun mooie werk uit te voeren. Je kunt de aandelen in een bedrijf wel verkopen, maar daarmee is het bedrijf natuurlijk niet uit je hart verdwenen! Ook al zijn we geen (mede-)eigenaar meer, het voelt toch nog steeds als ‘ons’ bedrijf.

Voor mijn persoonlijke gevoel is er dan misschien niet zoveel veranderd, voor de coöperatieve Uitvaartvereniging Noordhollandse Coöperatie is dat wel zo. Om het maar wat hedendaags te zeggen: we moeten ons opnieuw uitvinden. Er is geen bedrijf meer waarover we iets hebben te zeggen, ondanks de prima contacten. Er moeten nieuwe redenen komen voor ons bestaan. En vooral nieuwe redenen waarom mensen lid van UNC zouden moeten willen zijn. Natuurlijk, onze coöperatie biedt korting aan de leden bij een uitvaart door DELA en biedt via onze ledenconsulent steun aan de leden in de periode voor en na overlijden en uitvaart. Maar we denken dat we meer kunnen betekenen.

In onze Ledenraad van 29 mei jl. deed bestuurslid Anton Grandiek verslag van de eerste activiteiten in deze zoektocht. Zeven leden van onze ledenraad gaan nu samen met hem het pad vervolgen. Daarbij betrekken ze ook de ervaringen van DELA en andere organisaties en van deskundigen. U gaat er meer van horen! In de vergadering van de ledenraad stelden wij ook de nieuwe statuten vast. Die zijn inmiddels bij de notaris gepasseerd. U kunt de tekst vinden op onze site. Een wettelijke verplichting om enkele formaliteiten aan te passen hebben we benut voor modernisering van de statuten. En ook om zorgvuldig te beschrijven hoe de benoemingen in de ledenraad gaan verlopen. Alle leden van de coöperatie hebben immers het recht zich daarvoor kandidaat te stellen en dan moet ook goed geregeld zijn hoe dat recht verwezenlijkt kan worden. Ons ledenmagazine en de site krijgen daarbij een belangrijke rol. Voortaan zult u tenminste acht weken vóór de ledenraadsvergadering het magazine ontvangen, met daarin een oproep om u desgewenst kandidaat te stellen. Dat betekent jaarlijks medio maart de oproep en in de uitgave van september/oktober leest u wie er benoemd zijn.

Dit jaar waren dat de heren Plantinga (Heemskerk) en De Ruiter (Zaandam). Volgend jaar is de ledenraadvergadering op 28 mei 2025.

Zo zal het ledenmagazine langzamerhand ook het verenigingsblad van UNC worden.

Piet Oudega
voorzitter