Koffiedrinken met de Notaris

Koffiedrinken met de notaris

25 september 2024

U heeft al vaker in de activiteitenagenda zien staan en wellicht voorbij zien komen op social media ‘koffiedrinken met de notaris’. Maar wat houdt dat nu precies in?

In een sfeervolle setting met een vers kopje koffie wordt meer verteld over de volgende zaken:

Levenstestament
Veel gehoorde opmerkingen over het levenstestament zijn ‘ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen’, ‘ik heb al een testamentair executeur’ en ‘mijn zoon is reeds gemachtigd voor mijn bankzaken’. Kortom, heb ik zo’n levenstestament wel nodig en wat is het gevolg als ik dat niet geregeld heb.

Testament
Ook over testamenten bestaan nog onduidelijkheden. ‘Kan je een kind onterven’, ‘hoezo krijgt de ex-man van mijn dochter straks toch nog een deel van de erfenis van mijn 5 jaar geleden overleden echtgenote’, ‘wat als er schulden zijn’ en ‘kan ik alvast ‘stenen’ schenken’ zijn slechts een paar voorbeelden van voorkomende vragen. Daarnaast wordt uitgelegd wanneer je van een verouderd testament spreekt en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn. Of wat de gevolgen zijn bij het ontbreken van een testament.

Uitvaart
Hoe fijn is het als er een wensenlijst is wanneer een dierbare (of jijzelf) overlijdt. Er is geen onzekerheid voor de nabestaanden of ze wel ‘het goede’ doen. Ook worden irritaties of erger voorkomen wanneer meningen over het vormgeven van het afscheid nogal verschillend zijn in het gezin. In het kort wordt verteld welke onderdelen van een uitvaart handig zijn om nu alvast te bespreken met dierbaren of te noteren in een wensenlijst.

Tussendoor en na afloop is er alle gelegenheid om uw persoonlijke vragen te stellen. Hier wordt ook volop gebruik van gemaakt. De lezing is gratis, wel horen we graag van te voren dat u komt.

Geplande bijeenkomsten

De aankomende periode worden er twee bijeenkomsten ‘Koffiedrinken met de notaris’ georganiseerd. Deelname is gratis. U kunt zich aanmelden door een mail te sturen naar steunpunt@uitvaartvereniging.org

22 oktober 2024
Jan van Scorelstraat 9, Zaandam van 19.00 -21.00 uur