Uitvaarttradities aan veranderingen onderhevig

uitvaarttradities

25 september 2024

De afgelopen decennia is er veel veranderd in de wijze waarop uitvaarten worden vormgegeven. Was er voorheen sprake van een ‘universele uitvaartvorm’ in deze tijd krijgt een uitvaart steeds vaker het signatuur van de overledene. We zetten een aantal trends voor u op een rijtje:

Begraven of cremeren
Het aantal crematies stijgt nog steeds t.o.v. het aantal begrafenissen. Meewegende factoren zijn de lagere kosten en de mogelijkheid om as op een persoonlijke manier te bewaren of te verspreiden. Wanneer men kiest voor begraven, zien we de laatste jaren de keuze voor een natuurbegraafplaats sterk toenemen. Hierin speelt, naast het milieuvriendelijke aspect, een grote rol dat nabestaanden het graf niet hoeven te onderhouden én dat het van te voren aangekocht kan worden.

Minder advertenties, meer digitale kaarten
De digitale kaart is in opmars. Men weet zeker dat deze op tijd aankomt en het draagt bij aan het verminderen van papierverbruik. Daarbij kiest men steeds vaker voor een eigen afbeelding. Bijvoorbeeld het portret van de overledene of een foto van een zelfgemaakt kunstwerk.

Kleinere, intiemere bijeenkomsten
Mooier hoeft niet gelijk te staan aan groter, dat besef is de laatste jaren steeds duidelijker geworden. Een afscheid met alleen de intimi geeft een heel andere sfeer en de mogelijkheid om een ieder in het afscheid te betrekken.

Persoonlijke touch
Uitvaarten worden steeds meer een weerspiegeling van het leven van de overledene. Bijvoorbeeld door het afscheid te houden op een favoriete plek, het zelf vervoeren van de overledene of met een bloemstuk met bloemen uit eigen tuin, geef je weer wat belangrijk was voor de overledene.

Het is interessant te overwegen hoe u uw eigen uitvaart zou willen vormgeven. Wilt u dat men nog een keer ‘proost op uw leven’ of past verstilling meer bij uw persoonlijkheid? Het bespreken van uw wensen met uw dierbaren kan hen helpen bij het plannen van een uitvaart die echt uw leven weerspiegelt. U kunt hiervoor ook een afspraak maken met onze ledenconsulent Mariska van Aarst, zij kan u helpen meer inzicht te krijgen in alle mogelijkheden.