‘Maak wensen bespreekbaar’

maak wensen uitvaart bespreekbaar

25 september 2024

Over de eigen uitvaart nadenken is lastig. ‘Dat laat ik aan mijn nabestaanden over, ik ben er zelf toch niet meer bij’ is iets wat veel wordt gezegd. En daarmee is het onderwerp weer even geparkeerd tot ‘later’. Een begrijpelijke gedachte en het klinkt ergens ook logisch. Toch is het verstandig om wensen wel bespreekbaar te maken met dierbaren en ergens vast te leggen.

Wanneer iemand overlijdt, hebben nabestaanden maar een paar dagen om het afscheid te organiseren. Terwijl ze midden in emoties zitten, moeten er tal van praktische zaken geregeld worden. Van de keuze van de opbaarlocatie, de bloemen tot de muziek bij de uitvaartdienst.

Door hier tijdig over na te denken en ook te bespreken wordt voorkomen dat nabestaanden moeilijke beslissingen moeten nemen en wordt onenigheid eventueel voorkomen. Er is ruimte om over details na te denken, er wordt niemand vergeten en bovenal geeft het rust. Zowel voor jezelf als voor dierbaren. Wij informe- ren u graag over de mogelijkheden die er zijn rondom een uitvaart.

Op zondag 10 november om 12.00 uur is er een informatieve bijeenkomst bij Natuurbegraafplaats Geestmerloo in Koedijk waar onze ledenconsulent Mariska van Aarst u graag meer vertelt over alle mogelijkheden die er zijn rondom de uitvaart. Want hoewel afscheid nemen een uitdaging is, biedt het ook een kans om liefde en verbondenheid te uiten en te zorgen voor een waardig afscheid dat recht doet aan het leven van de overledene.

Voorafgaand kunt u, indien gewenst, deelnemen aan een rondleiding van ongeveer een uur over de natuurbegraafplaats. Deze start om 11.00 uur vanaf de parkeerplaats. Aanmelden voor de rondleiding en de bijeenkomst is gewenst, zodat er voldoende kopjes koffie klaar staan. Dit kan door een mail te sturen naar steunpunt@uitvaartvereniging.org. Bent u niet in de gelegenheid om te komen maar zou u wel graag deze lezing willen bijwonen, weet dan dat Mariska deze lezing ook graag op een andere locatie geeft. Wellicht voor u en uw buren, uw kerkgenootschap, vriendengroep of collega’s? Mail naar steunpunt@uitvaartvereniging.org om de mogelijkheden te bespreken.

Activiteitenoverzicht

De aankomende periode worden er twee bijeenkomsten ‘Koffiedrinken met de notaris’ georganiseerd. Deelname is gratis. U kunt zich aanmelden door een mail te sturen naar steunpunt@uitvaartvereniging.org

22 oktober 2024
Jan van Scorelstraat 9, Zaandam van 19.00 -21.00 uur

12 november 2024
Onderlangs 1, Castricum van 10.00 – 12.00 uur

Overige activiteiten:

4 oktober 2024
Aanwezig bij Seniorenmarkt, Buurtcentrum de Vuister Molenwerf 44 in Koog aan de Zaan

10 november 2024
Lezing; ‘Uitvaartvoorbereiding: meer dan alleen een keuze tussen begraven of cremeren’. Natuurbegraafplaats Geestmerloo, Nauertogt 21 A 12.00 – 13.00 uur Indien gewenst kunt u voorafgaand om 11 uur een rondleiding krijgen over de begraafplaats.