Het Goededoelenfonds schenkt een kist

29 augustus 2024

Je ziet het niet heel vaak: vrolijke gezichten bij een doodskist. Op woensdagmiddag 28 augustus waren er echter veel blije gezichten te zien op de Oude Begraafplaats aan de Nieuwstraat. Het bestuur van de Stichting Behoud en Herstel Oude Begraafplaats Purmerend beschikt sinds enige tijd over een oude rouw- of lijkkoets. De zeer oude koets (circa 120 jaar oud) wordt gerestaureerd en zal tijdens de Open Monumentendagen op 14 en 15 september in volle glorie te zien zijn.

Wat echter nog ontbrak was een heuse doodskist. Goede raad was duur. Of toch eigenlijk ook weer niet. Het Goede Doelen Fonds van Uitvaartvereniging Associatie & IJmond bood uitkomst. Na een beroep op het Fonds (deze keer geen geld maar een kist) werd duidelijk dat via dat fonds zo’n kist kon worden geleverd. Vorige week woensdag was het dan zover. De kist werd die dag overgedragen door Mariska van Aarst van het Goede Doelen Fonds. Vanzelfsprekend namen Ellen van Rouendaal en Paula Bakker, bestuursleden van de Stichting Behoud en Herstel Oude Begraafplaats, de kist met een grote glimlach op de gezichten in ontvangst. De kist die dus voortaan een prima onderkomen vindt in de rouwkoets op de Oude Begraafplaats.

Wilt u dit alles met eigen ogen zien? Wees welkom tijdens Open Monumentendagen op zaterdag 14 en zondag 15 september op de Oude Begraafplaats aan de Nieuwstraat. Er is trouwens die dag op de begraafplaats nog veel meer te zien dan alleen de oude gerestaureerde koets met kist.

Bron: Rodi.nl